Kulturně kreativní průmysl
Kreativita je označována jako ropa 21. století
Kulturní a kreativní průmysl (dále KKP) je dnes nedílnou součástí moderní kreativní ekonomiky. V roce 2020 dosahoval tento klíčový ekonomický sektor 7 % světového HDP s meziročním růstem 8,7 %. Proto je KKP vnímán jako obor budoucnosti postavený na jednotlivcích, jejich kreativitě, dovednosti a umu, který je udržitelný a nevyčerpatelný.
Kreativita je označována jako ropa 21. století. Bez kreativity se neobejde kvalitní výzkum ani inovace. Kreativní odvětví jsou právem označovány jako akcelerátor ekonomického a společenského rozvoje, který může posunout tradiční průmysl i služby k vyšší kvalitě a konkurenceschopnosti.
Co všechno tedy můžeme považovat za kulturní a kreativní průmysly? S ohledem na pestrost činností je těžké je jednoznačně definovat. Obecně platí, že zahrnují všechny obory založené na kulturních hodnotách nebo na uměleckých či jiných individuálních nebo kolektivních kreativních projevech.
KKP můžeme rozdělit na tradiční umění, kam patří výtvarné umění (řemesla, malířství, sochařství, fotografie), scénické umění (divadlo, tanec, festivaly), kulturní dědictví (muzea, knihovny, archivy). A nová kulturně kreativní odvětví, kam patří kulturní dědictví, média, tisk a audiovizuální tvorba.
KKP v Královéhradeckém kraji
Pokud se na dané odvětví podíváme optikou Krajské RIS3 strategie: KKP má v kraji silný potenciál a významně může ovlivnit vlastní progresivní odvětví Královéhradeckého kraje. Jedná se především o “Nové textilní materiály pro nové multidisciplinární aplikace”, “Strojírenství” a “Optoelektronika, elektrotechnika a IT”. Hlavní síla KKP totiž neleží pouze ve vlastní přidané hodnotě daného odvětví, ale právě v synergii s dalšími sektory, ať už se jedná o přímé spojení v podobě designu, nebo nepřímé s ohledem například na turismus, pohostinství nebo jiné služby. Důležitou roli rovněž hrají klastry, platformy, sítě a neformální seskupení ve smyslu vzájemného propojování a spolupráce subjektů bez ohledu na jejich povahu (podnikatelskou, veřejnou neziskovou, vzdělávací či výzkumnou). Drtivou většinu sektoru KKP (cca 95 %) tvoří jednotlivci a mikropodniky do devíti zaměstnanců. Tedy v této oblasti nikdy nenajdeme významné velké hráče, ale hovoříme o provázaném ekosystému založeném na vzájemné spolupráci a inspiraci.
Jak kraj podporuje KKP?
Královéhradecký kraj si uvědomuje stěžejní roli KKP pro další ekonomickou akceleraci subjektů i prostředí, stejně tak si je vědom složitosti celého ekosystému KKP. Tomu odpovídá také šíře nástrojů na jeho podporu.
Kreativní vouchery pro rozvoj podnikání
Voucher je jednorázovou finanční podporou pro malé a střední podniky z Královéhradeckého kraje. Cílem je podpořit jejich smysluplnou spolupráci s kreativci. Více zde.
Kreativní vouchery pro kulturní dědictví Královéhradeckého kraje
Pomocný nástroj na propojení paměťových institucí a kulturních zařízení s kreativci. Více zde.
Kreativní vouchery pro výzkumné organizace
S ohledem na KKP myslíme i na výzkumné organizace, které většinou nemají prostředky ani kapacity na kreativitu. Právě proto pro tyto organizace chystáme nový dotační titul. O jeho detailech Vás budeme brzy informovat.
Inkubátor Kulturně kreativních průmyslů
V Královéhradecké kraji je kulturně kreativní průmysl novou doménou specializace kraje, kterou bude cíleně podporovat nejen finančními prostředky ale také metodicky např. v rámci kulturně kreativního inkubátoru, jehož zřízení se v současnosti připravuje.
Centrum uměleckých aktivit
Centrum pro začínající umělce v oborech AV tvorba, výtvarno, scénické obory, fotografie atd., kde mohou získat odbornou podporu i techniku nezbytnou ke své tvorbě.
Nástroje podpory na národní úrovni
KKP je podporováno z evropských i národních zdrojů, které jsou v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva kultury. Především z prostředků Národního plánu obnovy bude do konce roku 2025 otevřeno téměř tři desítky kulturně kreativních center (v Královéhradeckém kraji 3 nová) a další budou vznikat při městských knihovnách. Přímá podpora osob a firem KKP bude směřovat z výzev Ministerstva kultury, Kreativní vouchery, které budou podporovat spolupráci s kreativci zaregistrovanými v národní databázi. Velmi aktivní v podpoře KKP je také agentura Cezch Invest, která v roce 2020 iniciovala vznik Platformy pro kulturní a kreativní odvětví. Cílem projektu je rozproudit diskuzi nad možnostmi podpory a rozvoje kulturních a kreativních průmyslů v České republice. Czech Invest podporuje KKP také prostřednictví technologické inkubace, a to zejména videoherní průmysl s důrazem na vývoj a užití inovativních technologií v jednotlivých oborech spojených s kreativitou, dovednostmi a talentem.
Chcete se o KKP dozvědět více?
Kulturně kreativní průmysl je velmi rozsáhlý a do jisté míry i složitý ekosystém, o čemž svědčí také množství subjektů, které se KKP zabývají. Pro detailnější seznámení uvádíme nejdůležitější výčet odkazů: