Doména 1 - Výroba dopravních prostředků a jejich komponent
Ze silnic přes oblaka až do vesmíru
Výroba dopravních prostředků, především pak automobilů, je silným průmyslovým odvětvím nejen pro Královéhradecký kraj, ale i pro celou Českou republiku. Jen pár čísel pro základní přehled: automobilový průmysl tvoří 10 % HDP, má 26 % podíl na průmyslové výrobě a 23 % na exportu do zahraničí. Ne nadarmo CzechInvest prezentuje Českou republiku jako “land of automotive”.
Automobilový průmysl se v Česku koncertuje ve dvou pomyslných trojúhelnících a jedním z nich je Praha – Liberec – Hradec Králové. Výroba aut ale není sama o sobě jediným odvětvím v oblasti automotive. Množství firem a závodů se specializuje na výrobu automobilových komponentů. Některé výlučně dodávají své výrobky pro celou řadu automobilek, pro jiné firmy je to jen součást širšího portfolia. Největší firmy v tomto oboru se věnují výrobě pryží, lisování a svařování plechů. Další z firem se specializují na výzkum a vývoj v oblasti automotive, konkrétně pak vyvíjejí prototypy dílů pro chystané modely aut, které následně míří do sériové výroby.
Je třeba zdůraznit, že výroba dopravních prostředků v našem kraji se neomezuje jen na automobilový průmysl. Vyrábí se zde i ultralight letadla, která mají odběratele po celém světě, a nebo naopak zahradní technika pro domácí použití. Důležitou součástí domény je i výroba systémů a digitální techniky, které jsou určeny pro kosmonautiku, letectví a námořnictví.
Významnou roli v této části ekosystému hrají nejen regionální firmy, ale i klastry, které partnery sdružují. Přidanou hodnotou klastru je sdílení zkušeností, zvyšování počtu inovací a posilování vazeb s vědecko-výzkumnými a vzdělávacími institucemi. V našem kraji sídlí klastr OMNIPACK, který sdružuje subjekty z obalářského oboru a logistických služeb. Firmy díky klastru využívají synergického efektu a rozvíjí mezioborovou spolupráci, která dělá celý region ještě atraktivnější pro investory.
Historie výroby dopravních prostředků
Rozvoj tohoto odvětví nastal na začátku 20. století, zejména pak ve 20. a 30. letech s nárůstem osobní automobilové dopravy. Toto odvětví je v Česku pevně spjato se značkou Škoda. Před ní zde však byly vyráběny osobní automobily značky Jawa podle německé licence. Ve 40. letech se pak firma orientovala na dnes již známé kultovní motocykly a výrobní závod v Kvasinách tak mohl začít produkovat první škodovky na výrobní lince.
S rozvojem automobilového průmyslu se na tento segment přeorientovala celá řada již existujících společností. Byly to firmy z oblasti výroby technické pryže a gumárenských výrobků. První český autoplášť a autoduši vyrobila náchodská společnost v roce 1929.
V 90. let přišly nové možnosti pro rozvoj průmyslu v oblasti automotive. Do kraje přichází nadnárodní společnosti, které zde zřizují své pobočky. Jedná se často o známá jména, příkladem může být třeba Continental. Ten u nás nevyrábí pneumatiky, pro které je ve světě známý, ale má zde vývoj pro tzv. technologie pro budoucí mobilitu - palubní sítě a chytrou elektronizaci vozu. Do dalších původních českých společností vstoupili zahraniční investoři a firmy tak získaly silné zázemí mateřských společností a nové trhy pro odbyt svých produktů.
Výroba motorových vozidel a jejich komponent
Podle očekávání je největším zaměstnavatelem tradiční český výrobce aut s okřídleným šípem ve znaku. Závod v Kvasinách je čtvrtým největším závodem na výrobu aut v celé Evropě. Ze všech závodů značky má nejmodernější testovací centrum a vyrábí zde první vozy s elektrickým pohonem.
Díly si nechávají automobilky dodávat od specializovaných firem. Česká firma z Jaroměři dodává své produkty hned čtyřem výrobcům automobilů. Pro vybrané modely lisuje dveře a kapoty, svařuje laserem a lakuje další díly. Popularitě pro koncové zákazníky se těší i další portfolio produktů, zahradní traktory a sekačky pro domácí využití.
Vývojové služby pro automobilový a letecký průmysl
Ke službám pro automobilový průmysl patří i vývojové služby. Mezi tyto služby patří konstrukce a výpočty a následný vývoj prototypů od virtuálních 3D modelů až do finální fyzické podoby. Příkladem takového výrobku je vývoj světlometů. Tyto služby nemají své zákazníky jen v automobilovém průmyslu, ale odběrateli jsou i firmy z oborů letectví, železnic nebo energetické společnosti.
Výroba pryžových a plastových výrobků
Významným dodavatelem automobilovému průmyslu jsou výrobci pryžových materiálů. Jeden z výrobců se zaměřuje na pryžové těsnění dveří a kapoty. O jejich výrobky je takový zájem, že každé čtvrté auto vyrobené v Evropě má těsnění od této společnosti z Královéhradeckého kraje. Dalším úspěšným produktem jsou pryžové antivibrační systémy, které se používají jako důležitý komponent do náprav automobilů.
Gumárenský průmysl má v kraji dlouhou tradici. Na zpracování a další výrobu z gumy se u nás firmy orientovaly ještě před masivním rozvojem automobilového průmyslu. I dnes se firmy věnují široké produkci těsnění, řemenů pro průmyslové stroje a nebo například flexibilním hrázím pro vodní toky. Výrobky, se kterými se může potkat koncový spotřebitel, jsou hokejové puky a pláště pro jízdní kola. Firma také spolupracuje s přední českou designerkou na výrobě luxusních intimních pomůcek pro ženy, která za svoje designerské kousky dostala cenu RED DOT AWARD.
Výroba elektrických motorů, generátorů a transformátorů
Své zastoupení v tomto oboru mají i elektrické stroje. V kraji se vyrábí menší elektromotory pro všeobecné využití. Unikátní je výroba resolverů (čidlo monitorující polohu pohyblivých součástek v motoru), na kterou se specializuje jen několik výrobců na světě. Elektromotory z našeho kraje byly také v poslední době použity pro výrobu plicních ventilátorů.
Výroba letadel a jejich motorů, kosmických lodí a souvisejících zařízení
Zatímco u ostatních oborů se často jedná a masovou výrobu pro mnoho odběratelů, v tomto případě je to naopak. Výroba ultralight a LSA letadel je vyvíjena individuálně podle potřeb zákazníka. Protože se jedná o velmi specifický trh, 95 % produkce této firmy z Hradce Králové míří do zahraničí.
Unikátním produktem je výroba digitální techniky a chytrých systémů pro efektivní využití nákladních letadel. Podobně prestižním produktem jsou bezpečnostní systémy pro oblasti kosmonautiky, vojenství a námořnictví. Jeden z posledních projektů, kterému se společnost věnovala, byl systém pro novou generaci satelitního telefonu.
Automobilový průmysl je pro kraj klíčový, jak z hlediska zaměstnanosti, tak tržeb a exportu. Byla by ale škoda zaměřit svou pozornost jen na výrobu automobilů. Velké množství firem, které v kraji působí, má totiž kromě spolupráce s výrobci aut i další portfolio produktů pro nejrůznější průmyslová odvětví.
Výroba dopravních prostředků má dlouhou tradici a ze strany kraje je štědře podporována. Celých 67 % realizovaných investičních pobídek míří do tohoto odvětví. I díky zkušenostem dnes v kraji působí množství progresivních firem zaměřující se na vývoj a inovace. O tyto služby bude velký zájem i v budoucnu. Právě výroba dopravních prostředků je odvětví, kde se nejrychleji daří zavádět prvky Průmyslu 4.0.