Často kladené dotazy

Asistenční vouchery Královéhradeckého kraje II

Na co je Asistenční voucher určen?

Asistenční voucher je určen k financování přípravy projektového záměru, který buď bude v podobě žádosti o podporu podán do relevantní výzvy vhodného mezinárodního/národního programu podpory nebo bude v podobě extenzivní projektové fiše (studie proveditelnosti) připraven k realizaci z jiných zdrojů (např. místní rozpočty, vlastní prostředky příjemce voucheru apod.) nebo bude připraven do budoucí výzvy mezinárodního/národního programu. 

Do jakých dotačních titulů by projekt měl mířit?

Projekt může být podán do jakéhokoliv národního/mezinárodního dotačního programu. 

Jaký typový projekt je pro Asistenční voucher způsobilým?

Podpořeny budou projektové záměry, které splňují definici strategické intervence a typově se může jednat především o projektové záměry následujícího typu projektů:

  1. partnerské projekty, které vyžadují v přípravné fázi koordinaci většího počtu subjektů a zároveň mají významný dopad v regionu;
  2. projekty jednoho příjemce voucheru, které mají strategický význam pro celý region, tzn. má významný dopad v celém regionu;
  3. další rizikové projekty, které však mají vysokou přidanou hodnotu. 

Kdo je oprávněným žadatelem v dotačním programu Asistenční vouchery?

Žadatelem o Asistenční voucher může být veřejnoprávní i soukromoprávní subjekt se sídlem nebo pobočkou (např. provozovna, detašované pracoviště, fakulta veřejné vysoké školy) na území Královéhradeckého kraje. 

Jak je omezena způsobilost výdajů?

Počátek uznatelnosti výdajů není nastaven. Výdaje jsou uznatelné do podání žádosti o dotaci do národního/mezinárodního dotačního programu nebo zpracování tzv. extenzivní projektové fiše (studie proveditelnosti), nejpozději však do 30.06.2026

Je nějak omezené, jaké aktivity jsou kryté?

Prostředky poskytnuté v rámci Asistenčního voucheru lze použít pouze na aktivity spojené s přípravou projektu, nikoliv jeho realizací. Způsobilé výdaje jsou pouze neinvestičního charakteru. Výdaje se stanovují pomocí Kalkulačky jednorázových částek. V ní příjemce vyplní adekvátní výši FTE a počet plánovaných měsíců práce pro vybrané typové pozice. Dále příjemce voucheru doplní do kalkulačky další externí výdaje, které jsou z jeho pohledu nezbytné pro dosažení výstupu jednorázové částky.

Požadované externí výdaje nesmí být v překryvu s osobními výdaji (tedy se všemi uvedenými typovými pozicemi, a to bez ohledu na skutečnost, zda je příjemce voucheru ve své kalkulaci zvolí či nikoliv) a paušálními výdaji využitými pro výpočet jednorázové částky např. není možné mezi externí výdaje zahrnout právní poradenství, výdaje na účetní služby, cestovné, výdaje na vzdělávání, stravenky, občerstvení, výdaje na provoz a údržbu kanceláří, zajištění publicity, audit projektu, výdaje na překladatele, techniku apod.  

Jak se na projektový záměr pohlíží? Např. má-li být přílohou studie, průzkum trhu či proof-of-concept (proof-of-technology), je možné ji v rámci Asistenčního voucheru také zpracovat?

Výstup se liší podle typu přípravy projektového záměru (již vyhlášený dotační program, budoucí dotační program či financování z vlastních zdrojů). Ve všech případech se dokládá závěrečná zpráva a aktualizovaná projektová fiše. V případě, že je projekt připravován do již vyhlášeného dotačního programu dokládá se navíc projektová žádost a printscreen ze systému dokazující splnění kritérií přijatelnosti a formálního hodnocení. V případě financování z vlastních zdrojů se navíc dokládá extenzivní projektová fiše (studie proveditelnosti) a doklad o tom, že je rozhodnuto o realizaci projektového záměru a o jeho financování z vlastních nebo místních finančních prostředků (např. výpis usnesení zastupitelstva obce, doklad ve formě čestného prohlášení o zařazení finančních prostředků do svého rozpočtu, případně rozpočtového výhledu). V případě přípravy projektu do budoucího dotačního programu se navíc dokládá extenzivní projektová fiše (studie proveditelnosti). Další přílohy nejsou povinné, ale mohou být zahrnuty do Kalkulačky jednorázových částek do externích nákladů a lze také financovat různé analýzy, studie apod. 

Pokud by s přípravou byly spojená nějaká subdodávka (např. služeb), je do voucheru způsobilá?

Nákup služeb lze zahrnout do Kalkulačky jednorázových částek do externích nákladů. Podmínkou je, že požadované externí výdaje nesmí být v překryvu s osobními výdaji (tedy se všemi uvedenými typovými pozicemi, a to bez ohledu na skutečnost, zda je příjemce voucheru ve své kalkulaci zvolí či nikoliv) a paušálními výdaji využitými pro výpočet jednorázové částky např. není možné mezi externí výdaje zahrnout právní poradenství, výdaje na účetní služby, cestovné, výdaje na vzdělávání, stravenky, občerstvení, výdaje na provoz a údržbu kanceláří, zajištění publicity, audit projektu, výdaje na překladatele, techniku apod. 

Co vybavení potřebné pro přípravu projektového záměru (např. k výše zmíněnému proof-of-konceptu)?

Uznatelnými výdaji jsou výdaje pouze neinvestičního charakteru vedoucí k vypracování žádosti o podporu nebo extenzivní projektové fiše (studie proveditelnosti). Financovat lze pouze osobní náklady a služby. Všechny náklady musí být zachyceny v Kalkulačce jednorázových částek.  

Jaká jsou pravidla pro načasování čerpání (ve smyslu kolik času na přípravu dostaneme)?

Před samotným podáním žádosti o Asistenční voucher musí být projektový záměr zařazen do Akčního plánu krajské RIS3 strategie jako strategická intervence. O zařazení projektu do Akčního plánu rozhoduje Rada pro výzkum, vývoj a inovace Královéhradeckého kraje. Návrh k zařazení do Akčního plánu musí být podán ještě před samotným podáním žádosti o Asistenční voucher, nejpozději však 10 pracovních dní před samotným podáním žádosti o Asistenční voucher. Počátek zahájení přípravy projektového záměru není omezen, konec přípravy projektového záměru končí dnem podání žádosti do vyhlášeného národního/mezinárodního dotačního programu nebo zpracováním extenzivní projektové fiše (studie proveditelnosti), nejpozději však do 30.6.2026.  

Co je to tzv. strategická intervence?

Jde o velký, náročný projekt, který je v souladu s cíli krajské RIS3 strategie a má významný potenciál k rozvoji krajského výzkumného a inovačního prostředí. Většinou se jedná o partnerský projekt, na jehož realizaci se podílí vícero subjektů. Výsledky projektu mají pozitivní dopady na rozvoj inovačního prostředí firemní (aplikační) sféry a je v souladu s některou z krajských RIS3 oborových domén.

Strategická intervence je vymezena jako projekt, který splňuje v souladu s konceptem RIS3 alespoň následující kritéria strategičnosti:

a) prokazatelně a významnou měrou přispívá k dosažení strategického cíle krajské RIS3 strategie a má jasný a významný dopad do výzkumně-inovačního prostředí daného kraje (tj. buďto posiluje jeho silné stránky, potenciál či příležitosti nebo přispívá k eliminaci jeho slabých stránek, problémů či rizik)

a současně

b) posiluje spolupráci mezi subjekty výzkumně-inovačního prostředí v kraji (nebo subjektů inovačního prostředí v kraji se subjekty mimo kraj)

a současně

c) existují odůvodněné předpoklady, že bude mít přínosy/dopady pro firemní (hospodářský) sektor v kraji nebo mimo kraj v ČR, tj. např. musí prokazatelně prostřednictvím podpory VaV/inovací či lidských zdrojů pro ně přispívat k růstu konkurenceschopnosti firem (přičemž platí, že intervence/projekt na podporu lidských zdrojů musí směřovat k intenzivnější spolupráci a propojení školství/vzdělávání/výzkumné sféry s potřebami firemního sektoru, jejichž výsledkem by měl být růst produktivity firemního sektoru)

nebo (ve smyslu c. nebo d.)

d) slouží k posílení domén specializace daného kraje nebo ČR nebo misí definovaných v Národní RIS3, přičemž posílením domény specializace se myslí přínos v oblasti výzkumu, vývoje nebo inovací (či lidských zdrojů pro ně) přispívající/mající potenciál pro to přispět k vytváření konkrétních nových či významně změněných produktů, technologií, postupů (obchodních, řídicích a jiných) či vlastností výrobků, které vedou/mají potenciál vést k většímu úspěchu firem v dané doméně specializace na trhu a zpravidla vedou k růstu produktivity a růstu obratu firem v dané doméně specializace. 

Jak se podává žádost o Asistenční voucher?

Žadatel o dotaci předkládá svou žádost včetně všech povinných příloh v elektronické podobě prostřednictvím aplikace DOTIS (http://dotace.khk.cz) s využitím datové schránky žadatele o dotaci. 

Co je třeba doložit pro vyplacení Asistenčního voucheru?

K vyplacení Asistenčního vouchery je třeba doložit povinné výstupy dle typu přípravy projektového záměru (již vyhlášený dotační program, budoucí dotační program či financování z vlastních zdrojů). Ve všech případech se dokládá závěrečná zpráva a aktualizovaná projektová fiše. V případě, že je projekt připravován do již vyhlášeného dotačního programu dokládá se navíc projektová žádost a printscreen ze systému dokazující splnění kritérií přijatelnosti a formálního hodnocení. V případě financování z vlastních zdrojů se navíc dokládá extenzivní projektová fiše (studie proveditelnosti) a doklad o tom, že je rozhodnuto o realizaci projektového záměru a o jeho financování z vlastních nebo místních finančních prostředků (např. výpis usnesení zastupitelstva obce, doklad ve formě čestného prohlášení o zařazení finančních prostředků do svého rozpočtu, případně rozpočtového výhledu). V případě přípravy projektu do budoucího dotačního programu se navíc dokládá extenzivní projektová fiše (studie proveditelnosti).

Příjemce dotace nepodává finanční vypořádání dotace poskytovateli. Veškeré výdaje jsou stanoveny poskytovatelem jako paušální, tj. nemusejí se prokazovat a budou finančně vypořádány paušální částkou (jedná se o pevnou částku, která pokryje veškeré výdaje vynaložené na realizaci projektu). Částka je stanovena v Kalkulačce jednorázových částek.

Přeskočit na hlavní navigaci